dijous, 18 de febrer del 2016

COVA DE MONT-RAL I COVA DEL CODÓ

Aquest diumenge en Piotr, la Magda, la Mercè i l’Isma hem decidit anar a Mont-Ral per visitar un parell de coves, la cova de Mont-ral i la cova Codó.
El punt d’inici de la ruta és la plaça de l’ajuntament de Mont-Ral. Comencem a caminar en direcció Oest i agafem el camí de la Foradada, passarem pel serrat de l’Avenc fins a arribar a un coll on ja veiem la Foradada i resseguint la cinglera, passarem per sota del pont de roca. Llavors continuem per la cinglera i uns 250 metres després de creuar un segon pont de roca, ens enfilarem cap a la dreta per trobar la boca superior de la cova de Mont-Ral.

La cova de Mont-Ral és una cavitat amb una boca a cada extrem. S’entra per la boca superior que està equipada amb una cadena per poder accedir amb més facilitat, i després de 158 metres de recorregut i -22 metres de desnivell, se surt per la boca inferior amb un ràpel d’uns 8 metres. Just al mig del recorregut, ens trobarem un pas força estret que ens fa sortir de cap a un bonic pou d’uns 10 metres. Els dos pous estan ben equipats i s’han d’instal•lar amb doble corda per poder recuperar-la. Tot el recorregut de la cova, està ben decorat amb varietat de formacions que fan que sigui una travessa ben entretinguda. Just després de sortir per la boca inferior de la cova de Mont-Ral, ens trobem amb l’entrada de la cova del Codó.

La cova del Codó és una cova amb 140 metres de recorregut i -27 metres de desnivell. S’hi accedeix per una boca de grans dimensions que hi ha a la cinglera i a poc a poc es va fent més estreta fins a trobar un vell passamà que ens ajuda esquivar uns petits pous, fins arribar a la instal•lació que hi ha per baixar el primer pou de 14 metres. Aquest pou està fraccionat en dues parts i l’últim tram és totalment volat. Arribem a una sala més gran on trobarem una galeria d’uns 12 metres que arriba al segon pou de -6 metres, al fons del qual i una mica elevada, trobarem una estreta gatera que ens portarà a la sala més bonica de la cova. Aquesta gatera ens deixa en una rapissa que està a uns 3 metres del terra, i es pot baixar amb l’ajuda d’una corda fixa que hi ha instal•lada. Aquesta sala és allargada i està decorada amb un parell de columnes molt estretes, quantitat de gourgs amb aigua i diferents formacions. Just davant de l’entrada d’aquesta bonica sala, es troba una llarga i estreta gatera d’uns 20 metres que ens portarà fins l’ultima sala on hi ha un altre pou d’uns 8 metres que ens situa en el punt de màxima fondària de la cova.