dimarts, 2 de febrer del 2016

AVENC DELS TOPÒGRAFS

Aquest dissabte vam quedar uns quants per anar a fer l’avenc dels Topògrafs a  l’Ordal, municipi d’Olesa de Bonesvalls. A les 9 ens vam trobar el Piotr, la Laia, la Mercè i Isma a l’entrada de la urbanització els Lledoners per anar fins al lloc on aparquem els cotxes i preparem el material.

Seguim el sender que toca el mur de l'última casa de la urbanització i de seguida trobem un camí més ample de baixada que ens porta fins al Fondo de l'Arcada i el seguim fins a passar el Pont de l'Arcada. Una mica més endavant trobem un camí més ample, i a un centenar de metres remuntem un corriol a la dreta que ens porta a l'avenc dels Topògrafs.

Es tracta d’un avenc amb un desnivell de -45 metres i un recorregut de 131 metres que s’hi accedeix per una petita boca amb un pou d’uns 8 metres equipada amb xapes i parabolts. A l’inici del pou hi ha un estret pas de 30x70 centímetres de diàmetre que ens situa al sostre de la galeria d’entrada (corda 10mts). Per precaució, deixem instal•lada una politja amb un altre corda de 20 mts. per si ens fa falta, i que alguns van agrair en sortir pel forat. Amb el descensor penjat de la baga d’ancoratge, anem entrant d’un a un per la força de la gravetat i un cop a la base del pou notem una important manca d’oxigen que es complica més per un incendi a la bateria del frontal de la Mercè, que un cop apagat, deixa tota la sala plena de fum i ens fa dubtar si sortir o continuar, però per sort l’aire es va netejant i decidim continuar.

A la base del pou hi ha una petita sala amb dues columnes i un estret accés al pou principal (sense gaire interès), que en ens situa a -45 metres, el punt de màxima fondària de l’avenc. Just al costat hi ha la sala principal de la cavitat. Aquesta és de mitjanes dimensions, molt maca i amb moltíssimes formacions. Al fons de la sala trobem una gran concentració de formacions, on remuntant entremig d'elles, trobem el pas que ens situa a la capçalera d'un altre pou. Aqui amb una corda de 40mts, tres spits i alguns naturals, muntarem un divertit passamà fins a una finestra que queda penjada a l’altre costat. Superat aquest pas, arribem a una bonica saleta amb un petit pou i una divertida galeria que ens porta fins al final.